
Met zijn geheel eigen vorm neemt de iconische CH24 Wishbone Chair van Hans J. Wegner een bijzondere plaats in binnen de wereld van het moderne design. Bij het ontwerpen van de CH24 koos Wegner ervoor om de rug- en armleuning in één stuk te combineren. Om stabiliteit te geven aan het met stoom gebogen bovenblad en een comfortabele ondersteuning te garanderen, ontwikkelde Wegner de karakteristieke Y-vormige rugleuning waarnaar de Wishbone Chair is vernoemd. Er zijn meer dan 100 stappen nodig om elke Wishbone Chair te vervaardigen, waarvan de meeste met de hand worden uitgevoerd. Alleen al de met de hand gevlochten zitting kost een bekwame vakman ongeveer een uur om te maken, met behulp van ongeveer 120 meter papierkoord, waarvan de indrukwekkende duurzaamheid en stabiliteit de stoel zowel sterk als duurzaam maakt. De Wishbone Chair biedt comfort en stabiliteit en voldoet ook aan de esthetische wensen voor een kenmerkende, elegante vorm. In de loop der tijd heeft de Wishbone Chair erkenning gekregen als de ideale stoel, die de essentie van modern Deens design weergeeft.
CH 24 Wishbone Chair
Hans J. Wegner (1949)
The timeless icon of modern Danish design
Met zijn geheel eigen vorm neemt de iconische CH24 Wishbone Chair van Hans J. Wegner een bijzondere plaats in binnen de wereld van het moderne design. Bij het ontwerpen van de CH24 koos Wegner ervoor om de rug- en armleuning in één stuk te combineren. Om stabiliteit te geven aan het met stoom gebogen bovenblad en een comfortabele ondersteuning te garanderen, ontwikkelde Wegner de karakteristieke Y-vormige rugleuning waarnaar de Wishbone Chair is vernoemd. Er zijn meer dan 100 stappen nodig om elke Wishbone Chair te vervaardigen, waarvan de meeste met de hand worden uitgevoerd. Alleen al de met de hand gevlochten zitting kost een bekwame vakman ongeveer een uur om te maken, met behulp van ongeveer 120 meter papierkoord, waarvan de indrukwekkende duurzaamheid en stabiliteit de stoel zowel sterk als duurzaam maakt. De Wishbone Chair biedt comfort en stabiliteit en voldoet ook aan de esthetische wensen voor een kenmerkende, elegante vorm. In de loop der tijd heeft de Wishbone Chair erkenning gekregen als de ideale stoel, die de essentie van modern Deens design weergeeft.
Met zijn geheel eigen vorm neemt de iconische CH24 Wishbone Chair van Hans J. Wegner een bijzondere plaats in binnen de wereld van het moderne design. Bij het ontwerpen van de CH24 koos Wegner ervoor om de rug- en armleuning in één stuk te combineren. Om stabiliteit te geven aan het met stoom gebogen bovenblad en een comfortabele ondersteuning te garanderen, ontwikkelde Wegner de karakteristieke Y-vormige rugleuning waarnaar de Wishbone Chair is vernoemd. Er zijn meer dan 100 stappen nodig om elke Wishbone Chair te vervaardigen, waarvan de meeste met de hand worden uitgevoerd. Alleen al de met de hand gevlochten zitting kost een bekwame vakman ongeveer een uur om te maken, met behulp van ongeveer 120 meter papierkoord, waarvan de indrukwekkende duurzaamheid en stabiliteit de stoel zowel sterk als duurzaam maakt. De Wishbone Chair biedt comfort en stabiliteit en voldoet ook aan de esthetische wensen voor een kenmerkende, elegante vorm. In de loop der tijd heeft de Wishbone Chair erkenning gekregen als de ideale stoel, die de essentie van modern Deens design weergeeft.

Toen Carl Hansen & Søn de CH20 Elbow Chair van Hans J. Wegner in 2005 voor het eerst in productie nam, vestigde deze zich al snel als een moderne klassieker en won in datzelfde jaar de ICFF Editors' Award in New York. De karakteristieke stoomgebogen rugleuning van de Elbow Chair, vervaardigd uit één stuk massief hout, biedt ondersteuning aan ellebogen en onderrug en maakt verschillende zithoudingen mogelijk. De unieke railconstructie onder de zitting in vormgeperst fineer zorgt voor optimale stabiliteit in combinatie met een lichte en zwevende uitstraling.
CH 20 Elbow Chair
Hans J. Wegner (1956)
The essence of classic design
Toen Carl Hansen & Søn de CH20 Elbow Chair van Hans J. Wegner in 2005 voor het eerst in productie nam, vestigde deze zich al snel als een moderne klassieker en won in datzelfde jaar de ICFF Editors' Award in New York. De karakteristieke stoomgebogen rugleuning van de Elbow Chair, vervaardigd uit één stuk massief hout, biedt ondersteuning aan ellebogen en onderrug en maakt verschillende zithoudingen mogelijk. De unieke railconstructie onder de zitting in vormgeperst fineer zorgt voor optimale stabiliteit in combinatie met een lichte en zwevende uitstraling.
Toen Carl Hansen & Søn de CH20 Elbow Chair van Hans J. Wegner in 2005 voor het eerst in productie nam, vestigde deze zich al snel als een moderne klassieker en won in datzelfde jaar de ICFF Editors' Award in New York. De karakteristieke stoomgebogen rugleuning van de Elbow Chair, vervaardigd uit één stuk massief hout, biedt ondersteuning aan ellebogen en onderrug en maakt verschillende zithoudingen mogelijk. De unieke railconstructie onder de zitting in vormgeperst fineer zorgt voor optimale stabiliteit in combinatie met een lichte en zwevende uitstraling.

Toen Hans J. Wegner het ontwerp van de CH07 Shell Chair in 1963 onthulde, waren veel critici dol op het avant-gardistische uiterlijk, maar het grote publiek stond weigerachtig tegenover de kenmerkende expressie. Gemengde kritieken in de jaren zestig en de minder ontwikkelde productietechnieken van die tijd leidden tot een zeer beperkte productie. Toen Carl Hansen & Søn de Shell Chair in 1998 opnieuw introduceerde, oogstte hij dankzij de belangstelling van een nieuwe generatie vrijwel onmiddellijk veel bewondering bij het grote publiek. De zwevende lichtheid van het ontwerp wordt bereikt door de vleugelachtige zitting en de gebogen rugleuning die door een frame met drie gebogen poten wordt ondersteund. De kenmerkende zitting en rugleuning van de stoel zijn gemaakt van gestoffeerd, in vorm geperst fineer, en wiegen de gebruiker in royaal comfort. De gelamineerde poten van de stoel zijn gemaakt van verschillende lagen fineer, en de twee voorpoten zijn gemaakt van één enkel element, wat resulteert in een unieke en stabiele vorm. De Shell stoel is een duidelijke manifestatie van Wegner's overtuiging dat een stoel altijd comfortabel moet zijn, geen achterkant moet hebben en van alle kanten en vanuit alle hoeken mooi moet zijn.
CH07 Shell Chair
Hans J. Wegner (1963)
An architectural masterpiece
Toen Hans J. Wegner het ontwerp van de CH07 Shell Chair in 1963 onthulde, waren veel critici dol op het avant-gardistische uiterlijk, maar het grote publiek stond weigerachtig tegenover de kenmerkende expressie. Gemengde kritieken in de jaren zestig en de minder ontwikkelde productietechnieken van die tijd leidden tot een zeer beperkte productie. Toen Carl Hansen & Søn de Shell Chair in 1998 opnieuw introduceerde, oogstte hij dankzij de belangstelling van een nieuwe generatie vrijwel onmiddellijk veel bewondering bij het grote publiek. De zwevende lichtheid van het ontwerp wordt bereikt door de vleugelachtige zitting en de gebogen rugleuning die door een frame met drie gebogen poten wordt ondersteund. De kenmerkende zitting en rugleuning van de stoel zijn gemaakt van gestoffeerd, in vorm geperst fineer, en wiegen de gebruiker in royaal comfort. De gelamineerde poten van de stoel zijn gemaakt van verschillende lagen fineer, en de twee voorpoten zijn gemaakt van één enkel element, wat resulteert in een unieke en stabiele vorm. De Shell stoel is een duidelijke manifestatie van Wegner's overtuiging dat een stoel altijd comfortabel moet zijn, geen achterkant moet hebben en van alle kanten en vanuit alle hoeken mooi moet zijn.
Toen Hans J. Wegner het ontwerp van de CH07 Shell Chair in 1963 onthulde, waren veel critici dol op het avant-gardistische uiterlijk, maar het grote publiek stond weigerachtig tegenover de kenmerkende expressie. Gemengde kritieken in de jaren zestig en de minder ontwikkelde productietechnieken van die tijd leidden tot een zeer beperkte productie. Toen Carl Hansen & Søn de Shell Chair in 1998 opnieuw introduceerde, oogstte hij dankzij de belangstelling van een nieuwe generatie vrijwel onmiddellijk veel bewondering bij het grote publiek. De zwevende lichtheid van het ontwerp wordt bereikt door de vleugelachtige zitting en de gebogen rugleuning die door een frame met drie gebogen poten wordt ondersteund. De kenmerkende zitting en rugleuning van de stoel zijn gemaakt van gestoffeerd, in vorm geperst fineer, en wiegen de gebruiker in royaal comfort. De gelamineerde poten van de stoel zijn gemaakt van verschillende lagen fineer, en de twee voorpoten zijn gemaakt van één enkel element, wat resulteert in een unieke en stabiele vorm. De Shell stoel is een duidelijke manifestatie van Wegner's overtuiging dat een stoel altijd comfortabel moet zijn, geen achterkant moet hebben en van alle kanten en vanuit alle hoeken mooi moet zijn.

De CH25 lounge stoel, zoals veel van Hans J. Wegner's andere iconische ontwerpen, is strak en eenvoudig in zijn kenmerkende vorm. Maar de introductie ervan veroorzaakte opschudding door Wegner's materiaalkeuze voor de rugleuning en zitting. Het geweven papierkoord, een vervanging voor zeegras ontwikkeld tijdens de Tweede Wereldoorlog, was nog niet eerder gebruikt in meubels. Wegner was echter enthousiast over de uitstraling van het materiaal en het feit dat het niet uitrekt en optimaal duurzaam is, en dat waren generaties na hem ook. De CH25-loungestoel is enorm populair gebleven en is sinds 1950 continu in productie geweest: een bewijs van Wegners visionaire aanpak. Een bekwame vakman heeft 10 uur en ongeveer 400 meter papierkoord nodig om één zitting en rugleuning met de hand te voltooien, waarbij een bijzondere techniek wordt gebruikt die op weven lijkt en die aan beide zijden van de rugleuning zichtbaar is. Het opvallende resultaat van dit veeleisende proces is een uitzonderlijke stoel die van alle kanten fascinerend is.
CH25 Lounge Chair
Hans J. Wegner (1950)
Carefully hand-woven design with great durability
De CH25 lounge stoel, zoals veel van Hans J. Wegner's andere iconische ontwerpen, is strak en eenvoudig in zijn kenmerkende vorm. Maar de introductie ervan veroorzaakte opschudding door Wegner's materiaalkeuze voor de rugleuning en zitting. Het geweven papierkoord, een vervanging voor zeegras ontwikkeld tijdens de Tweede Wereldoorlog, was nog niet eerder gebruikt in meubels. Wegner was echter enthousiast over de uitstraling van het materiaal en het feit dat het niet uitrekt en optimaal duurzaam is, en dat waren generaties na hem ook. De CH25-loungestoel is enorm populair gebleven en is sinds 1950 continu in productie geweest: een bewijs van Wegners visionaire aanpak. Een bekwame vakman heeft 10 uur en ongeveer 400 meter papierkoord nodig om één zitting en rugleuning met de hand te voltooien, waarbij een bijzondere techniek wordt gebruikt die op weven lijkt en die aan beide zijden van de rugleuning zichtbaar is. Het opvallende resultaat van dit veeleisende proces is een uitzonderlijke stoel die van alle kanten fascinerend is.
De CH25 lounge stoel, zoals veel van Hans J. Wegner's andere iconische ontwerpen, is strak en eenvoudig in zijn kenmerkende vorm. Maar de introductie ervan veroorzaakte opschudding door Wegner's materiaalkeuze voor de rugleuning en zitting. Het geweven papierkoord, een vervanging voor zeegras ontwikkeld tijdens de Tweede Wereldoorlog, was nog niet eerder gebruikt in meubels. Wegner was echter enthousiast over de uitstraling van het materiaal en het feit dat het niet uitrekt en optimaal duurzaam is, en dat waren generaties na hem ook. De CH25-loungestoel is enorm populair gebleven en is sinds 1950 continu in productie geweest: een bewijs van Wegners visionaire aanpak. Een bekwame vakman heeft 10 uur en ongeveer 400 meter papierkoord nodig om één zitting en rugleuning met de hand te voltooien, waarbij een bijzondere techniek wordt gebruikt die op weven lijkt en die aan beide zijden van de rugleuning zichtbaar is. Het opvallende resultaat van dit veeleisende proces is een uitzonderlijke stoel die van alle kanten fascinerend is.

Hans J. Wegner's lichte, gebeeldhouwde CH33P stoel is gebaseerd op de ideeën en vormen die typerend zijn voor zijn beste ontwerpen. De stoel werd in 1957 ontworpen voor Carl Hansen & Søn, waar hij tien jaar lang werd geproduceerd. Na een onderbreking van ongeveer 45 jaar werd de productie in 2012 hervat. Het ontwerp van CH33P heeft karakter en duidelijke organische vormen. De hoogte, diepte en hoeken van de elegante stoel zijn zorgvuldig afgestemd op de inzittende en de afmetingen van het hout zijn gekozen op basis van de factoren die Wegner noodzakelijk achtte. De karakteristiek gebogen rugleuning is van vormgeperst fineer met zichtbare ronde afdekkappen. De houten constructie van de Wegner-stoel heeft een levendige uitstraling die zich leent voor moderne interieurs.
CH33P | CHAIR
Hans J. Wegner (1957)
Comfortable chair in a modern design
Hans J. Wegner's lichte, gebeeldhouwde CH33P stoel is gebaseerd op de ideeën en vormen die typerend zijn voor zijn beste ontwerpen. De stoel werd in 1957 ontworpen voor Carl Hansen & Søn, waar hij tien jaar lang werd geproduceerd. Na een onderbreking van ongeveer 45 jaar werd de productie in 2012 hervat. Het ontwerp van CH33P heeft karakter en duidelijke organische vormen. De hoogte, diepte en hoeken van de elegante stoel zijn zorgvuldig afgestemd op de inzittende en de afmetingen van het hout zijn gekozen op basis van de factoren die Wegner noodzakelijk achtte. De karakteristiek gebogen rugleuning is van vormgeperst fineer met zichtbare ronde afdekkappen. De houten constructie van de Wegner-stoel heeft een levendige uitstraling die zich leent voor moderne interieurs.
Hans J. Wegner's lichte, gebeeldhouwde CH33P stoel is gebaseerd op de ideeën en vormen die typerend zijn voor zijn beste ontwerpen. De stoel werd in 1957 ontworpen voor Carl Hansen & Søn, waar hij tien jaar lang werd geproduceerd. Na een onderbreking van ongeveer 45 jaar werd de productie in 2012 hervat. Het ontwerp van CH33P heeft karakter en duidelijke organische vormen. De hoogte, diepte en hoeken van de elegante stoel zijn zorgvuldig afgestemd op de inzittende en de afmetingen van het hout zijn gekozen op basis van de factoren die Wegner noodzakelijk achtte. De karakteristiek gebogen rugleuning is van vormgeperst fineer met zichtbare ronde afdekkappen. De houten constructie van de Wegner-stoel heeft een levendige uitstraling die zich leent voor moderne interieurs.

Hans J. Wegner's CH46 stoel is eenvoudig en functioneel, maar tegelijkertijd ook elegant. Men voelt dat Wegner geïnspireerd zou kunnen zijn door de eenvoudige stoelen van Zuid-Europa en de Amerikaanse Shaker-beweging, maar hij heeft zijn inspiratie een persoonlijk tintje gegeven. Ergonomie was een essentiële overweging voor Wegner in zijn ontwerpen. Zorgvuldige coördinatie tussen hellingen en proporties zorgde ervoor dat elke stoel optimaal geschikt was voor het menselijk lichaam. De keuze van de gebogen achterpoten speelt een belangrijke rol in de constructie en het evenwicht van de stoel. De achterwaartse buiging aan de bovenkant zorgt voor een comfortabele helling van de rugleuning, terwijl de hoek van de onderkant ervoor zorgt dat de stoel niet achterover kan vallen. De zitting van de stoel is gevlochten van papierkoord en de twee stangen van de rugleuning zijn gelamineerd van 3 verschillende diktes hout die vervolgens zijn gebogen tot een zachte maar gespannen boogvorm. Aan de voorkant heeft de armleuning dezelfde elegante ronding als de voorpoot, terwijl hij naar achteren toe licht omhoog buigt, waar hij stevig tussen de twee rugleuningstaven is bevestigd. De poten en de armleuningen hebben een licht gewelfd oppervlak. De comfortabele armleuning, de goede ondersteuning van de rugleuning en de handgeweven zitting van papierkoord, allemaal verwerkt in een tijdloos design, maken CH46 comfortabel en geschikt voor de eetkamer, conferentiezalen en wachtkamers. Toen Carl Hansen & Søn in 1966 aan CH46 begon te werken, gaf Wegner hen ook de tekening voor een stoel zonder armleuningen, modelnummer CH47. CH46 en CH47 zijn verwant aan Wegner's lounge stoel CH44 uit 1965.
CH46 | CHAIR
Hans J. Wegner (1966)
Classic chair design showing quality craftsmanship
Hans J. Wegner's CH46 stoel is eenvoudig en functioneel, maar tegelijkertijd ook elegant. Men voelt dat Wegner geïnspireerd zou kunnen zijn door de eenvoudige stoelen van Zuid-Europa en de Amerikaanse Shaker-beweging, maar hij heeft zijn inspiratie een persoonlijk tintje gegeven. Ergonomie was een essentiële overweging voor Wegner in zijn ontwerpen. Zorgvuldige coördinatie tussen hellingen en proporties zorgde ervoor dat elke stoel optimaal geschikt was voor het menselijk lichaam. De keuze van de gebogen achterpoten speelt een belangrijke rol in de constructie en het evenwicht van de stoel. De achterwaartse buiging aan de bovenkant zorgt voor een comfortabele helling van de rugleuning, terwijl de hoek van de onderkant ervoor zorgt dat de stoel niet achterover kan vallen. De zitting van de stoel is gevlochten van papierkoord en de twee stangen van de rugleuning zijn gelamineerd van 3 verschillende diktes hout die vervolgens zijn gebogen tot een zachte maar gespannen boogvorm. Aan de voorkant heeft de armleuning dezelfde elegante ronding als de voorpoot, terwijl hij naar achteren toe licht omhoog buigt, waar hij stevig tussen de twee rugleuningstaven is bevestigd. De poten en de armleuningen hebben een licht gewelfd oppervlak. De comfortabele armleuning, de goede ondersteuning van de rugleuning en de handgeweven zitting van papierkoord, allemaal verwerkt in een tijdloos design, maken CH46 comfortabel en geschikt voor de eetkamer, conferentiezalen en wachtkamers. Toen Carl Hansen & Søn in 1966 aan CH46 begon te werken, gaf Wegner hen ook de tekening voor een stoel zonder armleuningen, modelnummer CH47. CH46 en CH47 zijn verwant aan Wegner's lounge stoel CH44 uit 1965.
Hans J. Wegner's CH46 stoel is eenvoudig en functioneel, maar tegelijkertijd ook elegant. Men voelt dat Wegner geïnspireerd zou kunnen zijn door de eenvoudige stoelen van Zuid-Europa en de Amerikaanse Shaker-beweging, maar hij heeft zijn inspiratie een persoonlijk tintje gegeven. Ergonomie was een essentiële overweging voor Wegner in zijn ontwerpen. Zorgvuldige coördinatie tussen hellingen en proporties zorgde ervoor dat elke stoel optimaal geschikt was voor het menselijk lichaam. De keuze van de gebogen achterpoten speelt een belangrijke rol in de constructie en het evenwicht van de stoel. De achterwaartse buiging aan de bovenkant zorgt voor een comfortabele helling van de rugleuning, terwijl de hoek van de onderkant ervoor zorgt dat de stoel niet achterover kan vallen. De zitting van de stoel is gevlochten van papierkoord en de twee stangen van de rugleuning zijn gelamineerd van 3 verschillende diktes hout die vervolgens zijn gebogen tot een zachte maar gespannen boogvorm. Aan de voorkant heeft de armleuning dezelfde elegante ronding als de voorpoot, terwijl hij naar achteren toe licht omhoog buigt, waar hij stevig tussen de twee rugleuningstaven is bevestigd. De poten en de armleuningen hebben een licht gewelfd oppervlak. De comfortabele armleuning, de goede ondersteuning van de rugleuning en de handgeweven zitting van papierkoord, allemaal verwerkt in een tijdloos design, maken CH46 comfortabel en geschikt voor de eetkamer, conferentiezalen en wachtkamers. Toen Carl Hansen & Søn in 1966 aan CH46 begon te werken, gaf Wegner hen ook de tekening voor een stoel zonder armleuningen, modelnummer CH47. CH46 en CH47 zijn verwant aan Wegner's lounge stoel CH44 uit 1965.

Net als bij een Chesterfield meubel geeft het karakteristieke ruitpatroon structuur aan de zitting en rugleuning. Dit wordt bereikt door de traditionele techniek van knopenstoffering. De delicate pootjes zijn een hommage aan het Bauhaus. Als sofa en als fauteuil is dit een pronkstuk in lobby's en lounges. Uitmuntendheid in handwerk, vakkundige stoffering en moderniteit - dat is waar Walter Knoll voor staat, en waar de Haussmann fauteuil voor staat. De iconische fauteuil werd oorspronkelijk ontworpen in 1962 door het Zwitserse architect en ontwerper echtpaar Trix en Robert Haussmann, als onderdeel van de Swiss Design Collection. Hun idee? "Een meubelstuk ontwerpen dat het comfort biedt van de klassieke Chesterfield, maar er lichter uitziet." Originaliteit die blijft - met de kwaliteit en de inhoud om iets bijzonders te zijn, niet alleen vandaag maar ook morgen. Trix en Robert Hausssmann staan bekend als de "protagonisten van de Zwitserse lifestylecultuur". Tot hun meest geprezen projecten behoren de herinrichting van het centraal station van Zürich en de Galleria Hamburg. Zij omschrijven hun aanpak als kritisch maniërisme: "Het oppakken van verloren tradities, ze verder ontwikkelen en ze een nieuwe, moderne interpretatie geven - gecombineerd met humor en, niet te vergeten, een vleugje ironie." In de jaren vijftig volgde Robert Haussmann samen met Willy Guhl, Wilhelm Kienzle en Johannes Itten de klas voor binnenhuisarchitectuur aan de Zürcher Hochschule der Künste. Trix Haussmann, geboren Kelterborn-Högl, studeerde architectuur aan de ETH Zürich. Het paar ontmoette elkaar en werd verliefd op Expo 64. Samen besloten ze het "General Design Institute of Zurich" op te richten. Hun doel was om de moderniteit en de Duitse Werkbund in vraag te stellen - en ze tegelijkertijd verder te ontwikkelen. In 2013 werd hun werk bekroond met de Zwitserse Grand Prix of Design. In 1962 ontwierp het creatieve echtpaar een cirkelvormige fauteuil. Het idee erachter was, in de woorden van Robert Haussmann, "om een meubel te ontwikkelen dat net zo comfortabel is als de klassieke Chesterfield, maar lichter van uiterlijk". De moderniteit komt tot uiting in de filigraan stijl van de poten, een hommage aan het Bauhaus. De Haussmanns zijn erin geslaagd een blijvend origineel te creëren waarvan de kwaliteit en de inhoud tot op de dag van vandaag iets bijzonders blijven. De Haussmann 310 is een van de iconen van Walter Knoll.
Haussmann Armchair
Trix & Robert Haussmann (1962)
“This club armchair has the charm of something that has grown old with dignity. And creates this inimitable ambience of familiar noblesse.”
Net als bij een Chesterfield meubel geeft het karakteristieke ruitpatroon structuur aan de zitting en rugleuning. Dit wordt bereikt door de traditionele techniek van knopenstoffering. De delicate pootjes zijn een hommage aan het Bauhaus. Als sofa en als fauteuil is dit een pronkstuk in lobby's en lounges. Uitmuntendheid in handwerk, vakkundige stoffering en moderniteit - dat is waar Walter Knoll voor staat, en waar de Haussmann fauteuil voor staat. De iconische fauteuil werd oorspronkelijk ontworpen in 1962 door het Zwitserse architect en ontwerper echtpaar Trix en Robert Haussmann, als onderdeel van de Swiss Design Collection. Hun idee? "Een meubelstuk ontwerpen dat het comfort biedt van de klassieke Chesterfield, maar er lichter uitziet." Originaliteit die blijft - met de kwaliteit en de inhoud om iets bijzonders te zijn, niet alleen vandaag maar ook morgen. Trix en Robert Hausssmann staan bekend als de "protagonisten van de Zwitserse lifestylecultuur". Tot hun meest geprezen projecten behoren de herinrichting van het centraal station van Zürich en de Galleria Hamburg. Zij omschrijven hun aanpak als kritisch maniërisme: "Het oppakken van verloren tradities, ze verder ontwikkelen en ze een nieuwe, moderne interpretatie geven - gecombineerd met humor en, niet te vergeten, een vleugje ironie." In de jaren vijftig volgde Robert Haussmann samen met Willy Guhl, Wilhelm Kienzle en Johannes Itten de klas voor binnenhuisarchitectuur aan de Zürcher Hochschule der Künste. Trix Haussmann, geboren Kelterborn-Högl, studeerde architectuur aan de ETH Zürich. Het paar ontmoette elkaar en werd verliefd op Expo 64. Samen besloten ze het "General Design Institute of Zurich" op te richten. Hun doel was om de moderniteit en de Duitse Werkbund in vraag te stellen - en ze tegelijkertijd verder te ontwikkelen. In 2013 werd hun werk bekroond met de Zwitserse Grand Prix of Design. In 1962 ontwierp het creatieve echtpaar een cirkelvormige fauteuil. Het idee erachter was, in de woorden van Robert Haussmann, "om een meubel te ontwikkelen dat net zo comfortabel is als de klassieke Chesterfield, maar lichter van uiterlijk". De moderniteit komt tot uiting in de filigraan stijl van de poten, een hommage aan het Bauhaus. De Haussmanns zijn erin geslaagd een blijvend origineel te creëren waarvan de kwaliteit en de inhoud tot op de dag van vandaag iets bijzonders blijven. De Haussmann 310 is een van de iconen van Walter Knoll.
Net als bij een Chesterfield meubel geeft het karakteristieke ruitpatroon structuur aan de zitting en rugleuning. Dit wordt bereikt door de traditionele techniek van knopenstoffering. De delicate pootjes zijn een hommage aan het Bauhaus. Als sofa en als fauteuil is dit een pronkstuk in lobby's en lounges. Uitmuntendheid in handwerk, vakkundige stoffering en moderniteit - dat is waar Walter Knoll voor staat, en waar de Haussmann fauteuil voor staat. De iconische fauteuil werd oorspronkelijk ontworpen in 1962 door het Zwitserse architect en ontwerper echtpaar Trix en Robert Haussmann, als onderdeel van de Swiss Design Collection. Hun idee? "Een meubelstuk ontwerpen dat het comfort biedt van de klassieke Chesterfield, maar er lichter uitziet." Originaliteit die blijft - met de kwaliteit en de inhoud om iets bijzonders te zijn, niet alleen vandaag maar ook morgen. Trix en Robert Hausssmann staan bekend als de "protagonisten van de Zwitserse lifestylecultuur". Tot hun meest geprezen projecten behoren de herinrichting van het centraal station van Zürich en de Galleria Hamburg. Zij omschrijven hun aanpak als kritisch maniërisme: "Het oppakken van verloren tradities, ze verder ontwikkelen en ze een nieuwe, moderne interpretatie geven - gecombineerd met humor en, niet te vergeten, een vleugje ironie." In de jaren vijftig volgde Robert Haussmann samen met Willy Guhl, Wilhelm Kienzle en Johannes Itten de klas voor binnenhuisarchitectuur aan de Zürcher Hochschule der Künste. Trix Haussmann, geboren Kelterborn-Högl, studeerde architectuur aan de ETH Zürich. Het paar ontmoette elkaar en werd verliefd op Expo 64. Samen besloten ze het "General Design Institute of Zurich" op te richten. Hun doel was om de moderniteit en de Duitse Werkbund in vraag te stellen - en ze tegelijkertijd verder te ontwikkelen. In 2013 werd hun werk bekroond met de Zwitserse Grand Prix of Design. In 1962 ontwierp het creatieve echtpaar een cirkelvormige fauteuil. Het idee erachter was, in de woorden van Robert Haussmann, "om een meubel te ontwikkelen dat net zo comfortabel is als de klassieke Chesterfield, maar lichter van uiterlijk". De moderniteit komt tot uiting in de filigraan stijl van de poten, een hommage aan het Bauhaus. De Haussmanns zijn erin geslaagd een blijvend origineel te creëren waarvan de kwaliteit en de inhoud tot op de dag van vandaag iets bijzonders blijven. De Haussmann 310 is een van de iconen van Walter Knoll.

Toen hij opkwam, veranderde de compacte kuipstoel het stijlidioom van een heel tijdperk. Zijn bondgenoten kwamen uit Scandinavië, het Bauhaus en de avant-gardebeweging. De rechte lijnen van die tijd werden gecompenseerd door de vloeiende lijnen en de sculpturale dynamiek van de stoel, mogelijk gemaakt door experimenten met nieuwe materialen en ontwikkelingen op het gebied van synthetische stoffen. De optimaal uitgebalanceerde, harmonieuze vorm van de kleine schelpfauteuil doet denken aan een open bloem, en tot op de dag van vandaag past hij harmonieus in een verscheidenheid van interieurfilosofieën. Zijn tijdgenoten kwamen uit Scandinavië, het Bauhaus en de Avant-Garde. De vloeiende lijnen en het sculpturale silhouet van de fauteuil waren een complete noviteit en stonden in schril contrast met de rechtlijnigheid van die tijd. Experimenten met nieuwe materialen en de ontwikkeling van kunststoffen maakten dit mogelijk.
369 armchair
Walter Knoll Team (1956)
Toen hij opkwam, veranderde de compacte kuipstoel het stijlidioom van een heel tijdperk. Zijn bondgenoten kwamen uit Scandinavië, het Bauhaus en de avant-gardebeweging. De rechte lijnen van die tijd werden gecompenseerd door de vloeiende lijnen en de sculpturale dynamiek van de stoel, mogelijk gemaakt door experimenten met nieuwe materialen en ontwikkelingen op het gebied van synthetische stoffen. De optimaal uitgebalanceerde, harmonieuze vorm van de kleine schelpfauteuil doet denken aan een open bloem, en tot op de dag van vandaag past hij harmonieus in een verscheidenheid van interieurfilosofieën. Zijn tijdgenoten kwamen uit Scandinavië, het Bauhaus en de Avant-Garde. De vloeiende lijnen en het sculpturale silhouet van de fauteuil waren een complete noviteit en stonden in schril contrast met de rechtlijnigheid van die tijd. Experimenten met nieuwe materialen en de ontwikkeling van kunststoffen maakten dit mogelijk.
Toen hij opkwam, veranderde de compacte kuipstoel het stijlidioom van een heel tijdperk. Zijn bondgenoten kwamen uit Scandinavië, het Bauhaus en de avant-gardebeweging. De rechte lijnen van die tijd werden gecompenseerd door de vloeiende lijnen en de sculpturale dynamiek van de stoel, mogelijk gemaakt door experimenten met nieuwe materialen en ontwikkelingen op het gebied van synthetische stoffen. De optimaal uitgebalanceerde, harmonieuze vorm van de kleine schelpfauteuil doet denken aan een open bloem, en tot op de dag van vandaag past hij harmonieus in een verscheidenheid van interieurfilosofieën. Zijn tijdgenoten kwamen uit Scandinavië, het Bauhaus en de Avant-Garde. De vloeiende lijnen en het sculpturale silhouet van de fauteuil waren een complete noviteit en stonden in schril contrast met de rechtlijnigheid van die tijd. Experimenten met nieuwe materialen en de ontwikkeling van kunststoffen maakten dit mogelijk.

De samenwerking tussen Lord Norman Foster, 's werelds bekendste hedendaagse architect, en Walter Knoll begon met de herinrichting van de Reichstag in Berlijn in het midden van de jaren negentig. Vandaag de dag worden de fauteuils en stoelen die zij samen hebben ontworpen voor de lobby erkend als moderne klassiekers. De Engelsman heeft enkele van de belangrijkste onderscheidingen in de wereld van de architectuur ontvangen, waaronder de Pritzker Prize en de Gold Medal for Architecture van het American Institute of Architects, alsmede een erelidmaatschap van de Bond van Duitse Architecten. In 1990 werd Norman Foster door de koningin geridderd voor zijn verdiensten voor de architectuur. Walter Knoll heeft samen met Norman Foster een groot aantal meubelprogramma's ontwikkeld. Tafels in verschillende vormen en maten vormen een aanvulling op de serie gestoffeerde meubelen van Foster. Net als bij Walter Knoll is duurzaamheid het leidende principe van Foster + Partners. Norman Foster richtte het architectenbureau op in 1967. Vandaag de dag is Foster + Partners een wereldwijd bureau voor duurzame architectuur, engineering, stedenbouw en industrieel ontwerp. Het geeft voorrang aan het kijken naar de omgeving als geheel, en hanteert een geïntegreerde aanpak om tot een verantwoord ontwerp te komen.
Foster 500
Norman Foster
"Sustainability is at the heart of everything we do."
De samenwerking tussen Lord Norman Foster, 's werelds bekendste hedendaagse architect, en Walter Knoll begon met de herinrichting van de Reichstag in Berlijn in het midden van de jaren negentig. Vandaag de dag worden de fauteuils en stoelen die zij samen hebben ontworpen voor de lobby erkend als moderne klassiekers. De Engelsman heeft enkele van de belangrijkste onderscheidingen in de wereld van de architectuur ontvangen, waaronder de Pritzker Prize en de Gold Medal for Architecture van het American Institute of Architects, alsmede een erelidmaatschap van de Bond van Duitse Architecten. In 1990 werd Norman Foster door de koningin geridderd voor zijn verdiensten voor de architectuur. Walter Knoll heeft samen met Norman Foster een groot aantal meubelprogramma's ontwikkeld. Tafels in verschillende vormen en maten vormen een aanvulling op de serie gestoffeerde meubelen van Foster. Net als bij Walter Knoll is duurzaamheid het leidende principe van Foster + Partners. Norman Foster richtte het architectenbureau op in 1967. Vandaag de dag is Foster + Partners een wereldwijd bureau voor duurzame architectuur, engineering, stedenbouw en industrieel ontwerp. Het geeft voorrang aan het kijken naar de omgeving als geheel, en hanteert een geïntegreerde aanpak om tot een verantwoord ontwerp te komen.
De samenwerking tussen Lord Norman Foster, 's werelds bekendste hedendaagse architect, en Walter Knoll begon met de herinrichting van de Reichstag in Berlijn in het midden van de jaren negentig. Vandaag de dag worden de fauteuils en stoelen die zij samen hebben ontworpen voor de lobby erkend als moderne klassiekers. De Engelsman heeft enkele van de belangrijkste onderscheidingen in de wereld van de architectuur ontvangen, waaronder de Pritzker Prize en de Gold Medal for Architecture van het American Institute of Architects, alsmede een erelidmaatschap van de Bond van Duitse Architecten. In 1990 werd Norman Foster door de koningin geridderd voor zijn verdiensten voor de architectuur. Walter Knoll heeft samen met Norman Foster een groot aantal meubelprogramma's ontwikkeld. Tafels in verschillende vormen en maten vormen een aanvulling op de serie gestoffeerde meubelen van Foster. Net als bij Walter Knoll is duurzaamheid het leidende principe van Foster + Partners. Norman Foster richtte het architectenbureau op in 1967. Vandaag de dag is Foster + Partners een wereldwijd bureau voor duurzame architectuur, engineering, stedenbouw en industrieel ontwerp. Het geeft voorrang aan het kijken naar de omgeving als geheel, en hanteert een geïntegreerde aanpak om tot een verantwoord ontwerp te komen.

De FK, ontwikkeld door Fabricius en Kastholm, staat voor tijdloos en toch modern design. In de jaren zestig wees deze kuipstoel de weg naar een nieuw stijlidioom en werd hij emblematisch voor modern design. In 1969 werd hij bekroond als de eerste ontvanger van de Federal Award for Good Form. De doordachte vorm van de stoel en zijn onmiskenbare onafhankelijkheid deden het publiek versteld staan. De beknopte naam is een verwijzing naar de initialen van de makers. Twee jonge, Deense binnenhuisarchitecten in de traditie van functioneel-esthetisch Scandinavisch design: Preben Fabricius en Jørgen Kastholm. Beiden waren nog in ontwikkeling, dingen aan het uitproberen, hun plaats aan het vinden in de wereld en in design. Klaar om het bestaande achter zich te laten, om iets nieuws te creëren. Beiden geloofden dat vorm en esthetiek hand in hand moesten gaan. Het was in de buurt van Stuttgart, de thuisbasis van het beroemde Weißenhof Estate, dat de twee hun visie konden verwezenlijken, en een sparringpartner vonden die hun experimenten met vorm en materiaal tot werkelijkheid kon brengen. De productie werd geperfectioneerd volgens het meesterprincipe, dat hen houvast bood. Fijne lijnen, duidelijke contouren - een grafisch silhouet dat volume en lichtheid presenteert op een driepuntig gekruiste basis. In die tijd maakten geheel nieuwe materialen de schelp technisch mogelijk.
FK Chair
Jørgen Kastholm & Preben Fabricius (1967)
Timelessly relevant design throughout the world.
De FK, ontwikkeld door Fabricius en Kastholm, staat voor tijdloos en toch modern design. In de jaren zestig wees deze kuipstoel de weg naar een nieuw stijlidioom en werd hij emblematisch voor modern design. In 1969 werd hij bekroond als de eerste ontvanger van de Federal Award for Good Form. De doordachte vorm van de stoel en zijn onmiskenbare onafhankelijkheid deden het publiek versteld staan. De beknopte naam is een verwijzing naar de initialen van de makers. Twee jonge, Deense binnenhuisarchitecten in de traditie van functioneel-esthetisch Scandinavisch design: Preben Fabricius en Jørgen Kastholm. Beiden waren nog in ontwikkeling, dingen aan het uitproberen, hun plaats aan het vinden in de wereld en in design. Klaar om het bestaande achter zich te laten, om iets nieuws te creëren. Beiden geloofden dat vorm en esthetiek hand in hand moesten gaan. Het was in de buurt van Stuttgart, de thuisbasis van het beroemde Weißenhof Estate, dat de twee hun visie konden verwezenlijken, en een sparringpartner vonden die hun experimenten met vorm en materiaal tot werkelijkheid kon brengen. De productie werd geperfectioneerd volgens het meesterprincipe, dat hen houvast bood. Fijne lijnen, duidelijke contouren - een grafisch silhouet dat volume en lichtheid presenteert op een driepuntig gekruiste basis. In die tijd maakten geheel nieuwe materialen de schelp technisch mogelijk.
De FK, ontwikkeld door Fabricius en Kastholm, staat voor tijdloos en toch modern design. In de jaren zestig wees deze kuipstoel de weg naar een nieuw stijlidioom en werd hij emblematisch voor modern design. In 1969 werd hij bekroond als de eerste ontvanger van de Federal Award for Good Form. De doordachte vorm van de stoel en zijn onmiskenbare onafhankelijkheid deden het publiek versteld staan. De beknopte naam is een verwijzing naar de initialen van de makers. Twee jonge, Deense binnenhuisarchitecten in de traditie van functioneel-esthetisch Scandinavisch design: Preben Fabricius en Jørgen Kastholm. Beiden waren nog in ontwikkeling, dingen aan het uitproberen, hun plaats aan het vinden in de wereld en in design. Klaar om het bestaande achter zich te laten, om iets nieuws te creëren. Beiden geloofden dat vorm en esthetiek hand in hand moesten gaan. Het was in de buurt van Stuttgart, de thuisbasis van het beroemde Weißenhof Estate, dat de twee hun visie konden verwezenlijken, en een sparringpartner vonden die hun experimenten met vorm en materiaal tot werkelijkheid kon brengen. De productie werd geperfectioneerd volgens het meesterprincipe, dat hen houvast bood. Fijne lijnen, duidelijke contouren - een grafisch silhouet dat volume en lichtheid presenteert op een driepuntig gekruiste basis. In die tijd maakten geheel nieuwe materialen de schelp technisch mogelijk.

Preben Fabricius' minimalistische meesterwerk. Dit icoon is het resultaat van vele jaren van reflectie, en een focus op vorm, materiaal en functie. Een gereduceerd ontwerp werd bereikt zonder comfort op te offeren. Consequent en elegant - de fauteuil combineert functioneel design met zacht, informeel zitcomfort. De naam van de serie gaat terug op de schepper ervan: de Deense binnenhuisarchitect Preben Fabricius, een van de belangrijkste vertegenwoordigers van het Deense design en de Deense moderniteit. Fabricius is ontstaan in de late fase van Deens design. Zijn hele leven al zoekende, creëerde de Deense ontwerper Preben Fabricius uiteindelijk zijn productmeesterwerk in 1972. Een ruzie tussen Fabricius en zijn partner Jørgen Kastholm was nodig om nieuwe creatieve kracht te ontketenen, en een succesvol afgerond ontwerp. In de zeer grafische, lineaire fauteuil werd alles weggelaten wat niet nodig leek. De stalen structuur geeft de fauteuil lichtheid en elegantie. De soepelheid van het leder en de zachte kussens zorgen voor een comfortabele zit. Het materiaal is alleen daar geplaatst waar het echt nodig is. Het logische samenspel van esthetiek, functie en constructie was voor Fabricius doorslaggevend. Tot op de dag van vandaag past het ontwerp perfect in zeer uiteenlopende omgevingen, en blijven zijn consistentie en elegantie inspireren. Preben Fabricius geldt naast Jørgen Kastholm als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van het Deense design, en het Deense modernisme in het bijzonder. Preben Fabricius, geboren in 1931, overleed in 1984 op slechts 52-jarige leeftijd. Na zijn opleiding als timmerman in Kopenhagen, studeerde hij bij binnenhuisarchitect Finn Juhl. Hier ontmoette hij Jørgen Kastholm, met wie hij de FK-stoel ontwikkelde, nu een icoon in de designgeschiedenis. Geïnspireerd door het functionalisme en de consistentie van Scandinavisch design, legden de twee Deense interieurontwerpers zich toe op het optimaliseren van vorm, materiaal en ergonomie. Ze werden ook beïnvloed door het Bauhaus. Preben Fabricius ontwierp ook de gelijknamige Fabricius, een klassieker die veel onthult over de geschiedenis van het moderne meubilair. De "Conversation Chair" uit de jaren 1970 combineert symbolisch de traditie van functioneel, Scandinavisch design met de aantrekkingskracht van ontspannen zitcomfort. Op deze manier vertegenwoordigt hij alle idealen waar Preben Fabricius als ontwerper voor stond.
Fabricius Armchair
Preben Fabricius (1972)
Preben Fabricius' minimalistische meesterwerk. Dit icoon is het resultaat van vele jaren van reflectie, en een focus op vorm, materiaal en functie. Een gereduceerd ontwerp werd bereikt zonder comfort op te offeren. Consequent en elegant - de fauteuil combineert functioneel design met zacht, informeel zitcomfort. De naam van de serie gaat terug op de schepper ervan: de Deense binnenhuisarchitect Preben Fabricius, een van de belangrijkste vertegenwoordigers van het Deense design en de Deense moderniteit. Fabricius is ontstaan in de late fase van Deens design. Zijn hele leven al zoekende, creëerde de Deense ontwerper Preben Fabricius uiteindelijk zijn productmeesterwerk in 1972. Een ruzie tussen Fabricius en zijn partner Jørgen Kastholm was nodig om nieuwe creatieve kracht te ontketenen, en een succesvol afgerond ontwerp. In de zeer grafische, lineaire fauteuil werd alles weggelaten wat niet nodig leek. De stalen structuur geeft de fauteuil lichtheid en elegantie. De soepelheid van het leder en de zachte kussens zorgen voor een comfortabele zit. Het materiaal is alleen daar geplaatst waar het echt nodig is. Het logische samenspel van esthetiek, functie en constructie was voor Fabricius doorslaggevend. Tot op de dag van vandaag past het ontwerp perfect in zeer uiteenlopende omgevingen, en blijven zijn consistentie en elegantie inspireren. Preben Fabricius geldt naast Jørgen Kastholm als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van het Deense design, en het Deense modernisme in het bijzonder. Preben Fabricius, geboren in 1931, overleed in 1984 op slechts 52-jarige leeftijd. Na zijn opleiding als timmerman in Kopenhagen, studeerde hij bij binnenhuisarchitect Finn Juhl. Hier ontmoette hij Jørgen Kastholm, met wie hij de FK-stoel ontwikkelde, nu een icoon in de designgeschiedenis. Geïnspireerd door het functionalisme en de consistentie van Scandinavisch design, legden de twee Deense interieurontwerpers zich toe op het optimaliseren van vorm, materiaal en ergonomie. Ze werden ook beïnvloed door het Bauhaus. Preben Fabricius ontwierp ook de gelijknamige Fabricius, een klassieker die veel onthult over de geschiedenis van het moderne meubilair. De "Conversation Chair" uit de jaren 1970 combineert symbolisch de traditie van functioneel, Scandinavisch design met de aantrekkingskracht van ontspannen zitcomfort. Op deze manier vertegenwoordigt hij alle idealen waar Preben Fabricius als ontwerper voor stond.
Preben Fabricius' minimalistische meesterwerk. Dit icoon is het resultaat van vele jaren van reflectie, en een focus op vorm, materiaal en functie. Een gereduceerd ontwerp werd bereikt zonder comfort op te offeren. Consequent en elegant - de fauteuil combineert functioneel design met zacht, informeel zitcomfort. De naam van de serie gaat terug op de schepper ervan: de Deense binnenhuisarchitect Preben Fabricius, een van de belangrijkste vertegenwoordigers van het Deense design en de Deense moderniteit. Fabricius is ontstaan in de late fase van Deens design. Zijn hele leven al zoekende, creëerde de Deense ontwerper Preben Fabricius uiteindelijk zijn productmeesterwerk in 1972. Een ruzie tussen Fabricius en zijn partner Jørgen Kastholm was nodig om nieuwe creatieve kracht te ontketenen, en een succesvol afgerond ontwerp. In de zeer grafische, lineaire fauteuil werd alles weggelaten wat niet nodig leek. De stalen structuur geeft de fauteuil lichtheid en elegantie. De soepelheid van het leder en de zachte kussens zorgen voor een comfortabele zit. Het materiaal is alleen daar geplaatst waar het echt nodig is. Het logische samenspel van esthetiek, functie en constructie was voor Fabricius doorslaggevend. Tot op de dag van vandaag past het ontwerp perfect in zeer uiteenlopende omgevingen, en blijven zijn consistentie en elegantie inspireren. Preben Fabricius geldt naast Jørgen Kastholm als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van het Deense design, en het Deense modernisme in het bijzonder. Preben Fabricius, geboren in 1931, overleed in 1984 op slechts 52-jarige leeftijd. Na zijn opleiding als timmerman in Kopenhagen, studeerde hij bij binnenhuisarchitect Finn Juhl. Hier ontmoette hij Jørgen Kastholm, met wie hij de FK-stoel ontwikkelde, nu een icoon in de designgeschiedenis. Geïnspireerd door het functionalisme en de consistentie van Scandinavisch design, legden de twee Deense interieurontwerpers zich toe op het optimaliseren van vorm, materiaal en ergonomie. Ze werden ook beïnvloed door het Bauhaus. Preben Fabricius ontwierp ook de gelijknamige Fabricius, een klassieker die veel onthult over de geschiedenis van het moderne meubilair. De "Conversation Chair" uit de jaren 1970 combineert symbolisch de traditie van functioneel, Scandinavisch design met de aantrekkingskracht van ontspannen zitcomfort. Op deze manier vertegenwoordigt hij alle idealen waar Preben Fabricius als ontwerper voor stond.