Haussmann Armchair - Trix & Robert Haussmann (1962)

“This club armchair has the charm of something that has grown old with dignity. And creates this inimitable ambience of familiar noblesse.”

Net als bij een Chesterfield meubel geeft het karakteristieke ruitpatroon structuur aan de zitting en rugleuning. Dit wordt bereikt door de traditionele techniek van knopenstoffering. De delicate pootjes zijn een hommage aan het Bauhaus. Als sofa en als fauteuil is dit een pronkstuk in lobby's en lounges.

Uitmuntendheid in handwerk, vakkundige stoffering en moderniteit - dat is waar Walter Knoll voor staat, en waar de Haussmann fauteuil voor staat. De iconische fauteuil werd oorspronkelijk ontworpen in 1962 door het Zwitserse architect en ontwerper echtpaar Trix en Robert Haussmann, als onderdeel van de Swiss Design Collection. Hun idee? "Een meubelstuk ontwerpen dat het comfort biedt van de klassieke Chesterfield, maar er lichter uitziet."
Originaliteit die blijft - met de kwaliteit en de inhoud om iets bijzonders te zijn, niet alleen vandaag maar ook morgen.

Trix en Robert Hausssmann staan bekend als de "protagonisten van de Zwitserse lifestylecultuur". Tot hun meest geprezen projecten behoren de herinrichting van het centraal station van Zürich en de Galleria Hamburg. Zij omschrijven hun aanpak als kritisch maniërisme: "Het oppakken van verloren tradities, ze verder ontwikkelen en ze een nieuwe, moderne interpretatie geven - gecombineerd met humor en, niet te vergeten, een vleugje ironie."

In de jaren vijftig volgde Robert Haussmann samen met Willy Guhl, Wilhelm Kienzle en Johannes Itten de klas voor binnenhuisarchitectuur aan de Zürcher Hochschule der Künste. Trix Haussmann, geboren Kelterborn-Högl, studeerde architectuur aan de ETH Zürich. Het paar ontmoette elkaar en werd verliefd op Expo 64. Samen besloten ze het "General Design Institute of Zurich" op te richten. Hun doel was om de moderniteit en de Duitse Werkbund in vraag te stellen - en ze tegelijkertijd verder te ontwikkelen. In 2013 werd hun werk bekroond met de Zwitserse Grand Prix of Design.

In 1962 ontwierp het creatieve echtpaar een cirkelvormige fauteuil. Het idee erachter was, in de woorden van Robert Haussmann, "om een meubel te ontwikkelen dat net zo comfortabel is als de klassieke Chesterfield, maar lichter van uiterlijk".

De moderniteit komt tot uiting in de filigraan stijl van de poten, een hommage aan het Bauhaus. De Haussmanns zijn erin geslaagd een blijvend origineel te creëren waarvan de kwaliteit en de inhoud tot op de dag van vandaag iets bijzonders blijven.

De Haussmann 310 is een van de iconen van Walter Knoll.

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer.
Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken