Agenda vol inspiratie en interieurdesign

Beste klant,

Start het nieuwe jaar met een topdeal! Bezoek onze showroom op zondagnamiddag 8 en 15 januari en ontdek onze interessante voorwaarden op topstukken.

 

Graag brengen we u op de hoogte dat we bij Samyn Wonen een aantal werken, waaronder het machtig grote werk TIABLOHSNAD, van internationaal befaamd beeldend kunstenaar Nick Ervinck tentoonstellen.

Nick Ervinck heeft de laatste jaren een gigantisch toenemende wereldwijde bekendheid gekregen met onder andere zijn knalgele polyester sculpturen in de openbare ruimte.
Geïnspireerd door onder andere Henri Moore, heeft hij in zijn oeuvre gedurende de jaren een eigen taal gecreëerd via verschillende media.
Momenteel loopt in Stad Roeselare een unieke openluchttentoonstelling van Nick Ervinck. Hij presenteert vier monumentale werken in het Noordhof en het Stadspark. Tot en met eind 2022 kan je deze bewonderen in het kenmerkende Nick Ervinck-geel.
Het zijn verrassende ingrepen in de groene ademruimte van het park. Bovendien krijgt Roeselare met het werk THEPIEN een primeur: het is voor het eerst in België te zien. De andere werken, THILAP, OLNETOPIA en EMISOLB, reisden reeds de wereld rond. Het vijfde sculptuur, TIABLOHSNAD, dat nog in de maak was, zal vanaf heden bij Samyn Wonen te bewonderen zijn.

TIABLOHSNAD

In omgekeerde orde gelezen laten de laatste letters uit TIABLOHSNAD vermoeden dat dit beeld verwijst naar een DANS. Heeft deze sculptuur inderdaad niet de sierlijkheid van een danseres die bij elke trilling van haar lichaam een kleurrijk lint achter zich aan slingert?  Een nimf gelijk fladdert zij omhoog, stevig geaard in de grond, de ene cirkel na de andere in de lucht tekenend. Is zij een ontluikende bloem in de lente, een menselijke vreugdekreet die de lucht wordt ingestuurd of gewoonweg een stel perfect getekende lijnen? Wat je ook in deze sculptuur wil herkennen, steeds voel je in dit lichaam energie vibreren, vrije en ongetemde energie die geheel de wereld doorkruist, een voortdurende uitnodiging om hier een wereld in te zien waar orde en chaos elkaar mede bepalen.
Geen verticale of horizontale lijnen domineren hier, wel een blobachtige structuur die rond is, kan zwellen en krimpen, en eerder wijst op een eeuwig worden dan op een definitief zijn. Zoals menig beeld van Nick Ervinck laat ook TIABLOHSNAD de toeschouwer dwars door de figuur kijken, een oefening om zich de volledig ingevulde gestalte voor te stellen of eerder een invitatie om te genieten van de negatieve ruimte uitgespaard in dit beeld? Houden wij meer van een endoskelet dan van een exoskelet, van een intern harnas waar alle vlees en bloed, huid en kledij is uit verwijderd, of van de volle aanwezigheid die we zo vaak rondom ons zien? Door zo diep af te dalen onder vel en huid legt de kunstenaar misschien wel werelden bloot die nog steeds onbekend zijn gebleven, maar door zijn programmeerkunst met 3D  legt hij ondertussen wel bloot hoe bioprinting vandaag reeds vele delen van ons skelet kan reproduceren.
De schitterende gele kleur en het glazuur van zijn beelden tonen wel aan dat zij van een andere dimensie zijn dan een puur natuurlijke, maar precies deze overgang tussen echt en virtueel, traditie en nieuwe media, laat ons even nadenken over de grote transities waarin de ‘werkelijkheid’ vandaag beland is. Met ons hart verheugen we ons dus in de dansende nimf die we in deze sculptuur menen te ontdekken, maar geleidelijk aan worden we toch opgenomen in een nieuwe ‘ecologie van de vorm’, een oefening in het ontdekken van andere werelden en andersoortige percepties. Is deze dans dan ook niet opgenomen in een dwingende opdracht om onze soort en de volgende generaties te helpen overleven en hen kansen te bieden om de fundamentele mutaties die we thans meemaken van nieuwe vormen en gedachten te voorzien? Deze dansende nimf is dus niet vrijblijvend: net zoals alle andere tinten geel die de vijf sculpturen in het stadspark thans met elkaar delen wil ook haar geel glazuur ons meetrekken in een groot avontuur van verwondering, verlangen en diepgang, ons uit ons dagelijks cocon van rust en roest halen en de vlinder die we veel te lang in onze buik opgesloten hielden ten hemel te laten stijgen.

NICK ERVINCK

Nick Ervinck studeerde vanaf zijn vijftiende aan de Kunstacademie van Brugge en aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK) in Gent. In Lichtervelde installeerde hij een atelier in een voormalige autogarage, een plek die snel reeds uit zijn voegen zou barsten. Van hieruit stuurt hij zijn bekende felgele polyester sculpturen de wereld in. Meer en meer kwamen hier digitale en handmatige tekeningen bij, ook keramieken, 3D-prints, animatievideo’s, projecten die op elkaar inwerken en één groot polymorf oeuvre zijn gaan vormen. Wereldwijd staan zijn kunstwerken in de belangstelling, want de eigen beeldtaal die hij ontworpen heeft, een combinatie van high technology en ambachtelijk werken, levert volstrekt originele creaties op die een grens opzoeken tussen kunsthistorische traditie en de mogelijkheden die nieuwe media bieden, in het bijzonder een 3D-printtechniek.
In 2020 werd Nick Ervinck uitgeroepen tot cultureel ambassadeur van Roeselare voor de jaren 2020-2023.

Graag nodigen we u in onze showroom uit om in première TIABLOHSNAD te komen bewonderen.

Tentoonstelling tot 31 januari 2023.

 

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Alles weigeren
Instellingen aanpassen
Sta alles toe
Cookie-instelling bewerken